
Ruszyła kampania wyborcza
Co dalej z projektem 100 obwodnic? Wiceminister Infrastruktury Paweł Gancarz zapowiada, że nie będzie go realizował.
Program 100 obwodnic był niezwykle ważny dla Polski lokalnej, bo jego założeniem było wyprowadzenie ciężkiego transportu z centr miast i miasteczek powiatowych. Program 100 obwodnic realizowano m.in. dla Sztumu i Starogardu (projekty i procedowanie). Projekt zwłaszcza sztumskiej obwodnicy był mocno zaawansowany. Jego porzucenie będzie oznaczało duże straty i zmarnowanie ciężkiej pracy projektowej wielu urzędników.
Dodajmy, że zaawansowane prace związane z projektowaniem i procedowaniem obwodnic prowadzono w województwie pomorskim także dla Człuchowa.
Jak podaje portal niezalezna.pl „Wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz zadeklarował w piątek (9 lutego) weryfikację „wszystkich programów, które w ostatnich latach były uruchomione” przez rząd Zjednoczonej Prawicy. Jego zdaniem decyzje dotyczące dużych inwestycji „nie zawsze” były podejmowane w sposób racjonalny i „były dyktowane decyzjami politycznymi”. Ubolewał, że lista stu obwodnic „rozrosła się do ponad 150”, a – jak stwierdził – „już dzisiaj wiadomo, że przewidziane nawet na te sto obwodnic środki w wysokości 28 mld, są niewystarczające”.”
– Wiceminister Infrastruktury, podsekretarz stanu Paweł Gancarz ogłosił, że Program „100 obwodnic” nie będzie realizowany – mówi Jerzy Polaczek minister transportu w latach 2005 – 2007 oraz obecnie jako poseł przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury, z którym spotkaliśmy się w ostatni wtorek w Malborku. – Wytrychem do tego zamknięcia jest deklaracja jakby na ten cel nie było wcześniej zagwarantowanych środków co jest nieprawdą. Te środki zostały zabezpieczone we współpracy z samorządami w ramach komponentu inwestycji strategicznych, co jest z punktu widzenia samorządów najważniejszym przedsięwzięciem samorządowym od 2005 r. – czyli od czasu uzyskania przez Polskę statusu członka Unii Europejskiej. Dla mnie to sytuacja skandaliczna, która uderza w ponad 100 samorządów. Traci na tym bezpieczeństwo ruchu drogowego, społeczności lokalne. Jako były minister transportu i sprawozdawca zmiany ustawy o ruchu drogowym poprzez zmiany Kodeksu wykroczeń drogowych, Polska uzyskała w ub. r. główną nagrodą europejską, jako lidera poprawy sytuacji na drogach i zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych w ostatniej dekadzie.